fredag, maj 25, 2007

Hur man retuscherar bort en annan människa...

Har just avslutat en kvällskurs i digitalfoto och bildhantering.

Vid sista träffen passade jag på att jobba lite med några av alla
bilder som vi fotat på semestern i USA.
Tog mig an en bild från vårat besök på Alcatraz.
På ett av fotona sitter jag ute vid internernas rastgård. På bilden finns även andra personer, som jag med nyinhämtade kunskaper börjar retuschera bort. Det ser ju så mycket bättre ut rent bildmässigt om jag sitter själv på trappan ner till rastgården. Plötsligt slår det mig att det är ganska hemskt det jag gör. Att jag retuschera bort människor som egentligen fanns med. Får extra dåligt samvete när jag börjar trolla bort en far bärandes på sitt barn. Det är inga personer jag träffat, inte ens talat med, och personer som jag nog aldrig kommer att möta igen men känner mig ändå på nåt sätt illa till mods.



Bilden blir bra, men jag sparar originalet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gick en fotokurs en gång, och då fick man lära sig att skulle man ha en person på bilden skulle den uppta hela bilden. Skulle det vara en översiktsbild skulle det inte finnas någon person i förgrunden. Här skulle du tagit bort dig själv på en bild, och så kunde du ha en förstoring med dig själv Kjell

Anna sa...

hum... men hur skulle det sett ut med en bild på en helt tom rastplats...?! :)

Men visst var det rätt proffsigt gjort?!