fredag, maj 25, 2007

Vad hände med världsfreden?

Fredag. Jag har just varit och tränat, på väg hem. Känner fredagskänslan komma smygandes. På väg genom stan stannar jag på ICA och handlar en smarrig broccoligratäng som jag tänker avnjuta till middag. Solen skiner. Jag hoppar på cykeln för att sakta börja rulla hemåt. Kan inte gå med cykeln genom stan på grund av ett skavsår som jag tidigare ådragit mig. Rullar sakta längst Skellefteå ”strip”, shoppinggatan. På andra sidan gatan hytter plötsligt en äldre dam till synes helt oprovocerat med näven mot mig och väser mellan löständerna ”det här är ingen cykelbana…” och ser om än mer surkärringlig ut. Gatan är nästintill tom med andra gångtrafikanter och jag är flera meter från den äldre damen. Surkärring, tänker jag och hoppar av cykeln linkar med min onda fot 50 meter innan cykelvägen tar vid. Min fredagskänsla är som bortblåst.

Vad hände med världsfreden, den globala uppvärmningen orättvisorna i samhället…nä här ska man lägga engagemang i att ödsla energi på fredagsglada cyklister…kärring!



Varken damen eller snön på bilden har med surkärringen på gatan att göra... ;)

4 kommentarer:

Susanna sa...

Fy för surkärringar! Igår gick jag förbi Odenplan med plånboken i min ena hand. Går förbi ett par gatumusikanter och en tant säger till mig: hur kan du låta bli att ge en slant när du har plånbiken i hand?

Hmm, ärligt talat var det jättelätt. Ibland ger jag, men oftast går jag bara förbi. It´s as simple as that!

Anna sa...

Som sagt var finns det ju annat man kan engagera sig i...

Anonym sa...

Hur skulle det se ut om alla cyklade på gågatan i Skellefteå. Tänk om alla med skavsår köpte skavsårsplåster ? Tänk om gatumusikanterna lärde sig mer än ett par melodier. Nedanför vårt komtor står ibland en som spelar på dragspel. Tänk dig att höra samma melodi hela dagen. Man måste inte bara angagera sig i global uppvärmning, det finns mer jordnära saker också

Anna sa...

Ja huvva, det finns mycket annat att engagera sig i. Vissa i cykeltrafikanter andra i världsfreden å andra i andra frågor…
Självklart kam man inte cykla på gågatorna hur som helst men detta var en engångsföreteelse och det känns orättvist att jag som aldrig annars går nåt olovandes skall måsta träffa på den suraste damen på gågatan en härlig fredag.

Du kan ju prova att ge gatumusikanten en femtilapp och be honom/henne byta plats… ;)